Don Bosco, school voor buitengewoon lager onderwijs, is een school die onderwijs op maat wil bieden. Vertrekkend vanuit het kind, met zijn mogelijkheden en beperkingen, willen we de kinderen zo ver mogelijk brengen met het oog op de toekomst. Hierbij kunnen de leerlingen hun eigen ritme volgen.
We hebben niet enkel aandacht voor de schoolse vaardigheden zoals lezen, rekenen en schrijven, maar de totale persoonlijkheidsontwikkeling staat steeds centraal.
Bovendien willen we zoveel mogelijk inspanningen doen om naast het schoolse leren ook de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling te blijven stimuleren.
7
We vinden het immers belangrijk dat onze leerlingen:
mensen worden die een positief, maar realistisch zelfbeeld hebben, met respect voor en tevredenheid over zichzelf, zodat ze ook positief naar de buitenwereld kunnen staan.
mensen worden die open en eerlijk met zichzelf en met anderen kunnen zijn, die zich gewaardeerd, veilig en geborgen weten en van daaruit kunnen vertrouwen op het goede in andere mensen.
ook respect hebben voor de andere mens en voor hun omgeving, met een gevoel van betrokkenheid en zorg ervoor.
tieners worden die klaar zijn om zich in de maatschappij tussen leeftijdsgenoten te bewegen.
een studierichting kunnen aanvatten en voltooien die hen aanspreekt om zo als gemotiveerde mensen in de maatschappij te kunnen staan.
sociaal vaardig worden, in staat om met mensen relaties aan te gaan en deze in stand te houden.
Om dit alles te bereiken, trachten we voor elk kind een aangepast aanbod te doen. Hiertoe willen we trachten hen zo goed mogelijk te leren kennen, zowel hun goede als hun minder goede kanten.
Het goed kennen van het kind maakt dat we realistische verwachtingen en doelen stellen om het kind zo ver mogelijk te brengen.
Om al deze waarden bij te brengen, trachten we ze allereerst voor te leven. Als katholieke school vinden we het belangrijk de christelijke waarden (zorg dragen voor diegenen die het moeilijk hebben, vergevingsgezindheid, verdraagzaamheid, …) als norm te hanteren.
Hierbij is Don Bosco ons voorbeeld. Hij kwam op voor de jeugd, geloofde in hun mogelijkheden, leerde hen genieten van het leven.
Elk kind is de moeite waard om vooruit te helpen. We willen onze leerlingen dan ook respectvol en met begrip behandelen zodat ze het gevoel hebben aanvaard te zijn.
Dit gevoel aanvaard te zijn, maakt dat er een grotere bereidheid is tot leren. Binnen het opvoedingsproject van onze school vinden we het dan ook belangrijk dat elk kind zich goed voelt. We willen op onze school de kinderen de ruimte geven om volledig zichzelf te zijn en te worden. We willen een plek bieden waar kinderen met hun toffe en fijne ervaringen, maar ook met hun grote en kleine problemen terecht kunnen, bij elkaar en bij de leerkrachten.
We kunnen dit alles doen vanuit de specifieke structuur van onze school (kleinere groepen, rekengroepen aangepast aan de mogelijkheden, kinesitherapeutische en logopedische ondersteuning indien nodig, …) en vanuit de bijzondere professionaliteit van de leerkrachten en paramedici.
Hierbij vinden we contact en overleg met de ouders en begrip voor hun visie essentieel in de begeleiding van de kinderen. Het samen zoeken is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle schoolloopbaan.