Opvoedingsproject Don Bosco Lager en Secundair
Onze scholen maken deel uit van het Priester Daens College en heeft haar statuten op een eigen manier vertaald en vastgelegd in criteria, die voor alle onderwijsgebruikers en alle personeelsleden in de Don Bosco-scholen een leidraad zijn. Het Priester Daens College is de organisator van het onderwijs in onze school. Ze zijn verantwoordelijk voor het algemeen beleid en besturen de scholen die er deel van uitmaken.
Deze criteria van waaruit wij zien, oordelen en handelen zijn vastgelegd in ons maatschappijkritisch en maatschappijgericht opvoedingsproject dat in vijf kernpunten samengevat kan worden:
• Wij leren jonge mensen om in deze wereld te leven vanuit een groeiend waardenbesef dat gegrondvest is in de christelijke inspiratie. Wij leren hen ervaren dat studie en arbeid bevrijdend kunnen zijn, vreugde kunnen geven en een dienst zijn aan de medemens en aan de wereld.
• Wij bieden een brede algemene opvoedings- en vormingsbasis aan en bouwen daarop een doorgedreven en aangepaste basisvorming gericht op het secundair onderwijs of een beroepsgerichte opleiding, afgestemd op de voortdurend evoluerende arbeidsmarkt en op een volwaardige integratie in het gewoon leefmilieu. Wij kaderen deze visie in een keuze voor levenslang en levensbreed leren.
• Samen groeien wij in solidariteit met allen die aan dit onderwijsproject meewerken. Wij hebben speciale aandacht voor hen die het lastig hebben en bekommeren ons om hen die op zoek gaan naar de verdere uitbouw van hun mogelijkheden. Wij zetten ons elke dag opnieuw in voor goede menselijke verhoudingen zowel binnen als buiten de school.
• Wij stimuleren voortdurend de zelfstandigheid van elk van onze leerlingen. Wij werken samen met hen aan (groeps-)opdrachten waarin die zelfstandigheid een eigen plaats krijgt en die de groep sterker maken.
• Wij maken van de school een leefwereld die openstaat voor alles wat er binnen en buiten gebeurt. Wij hebben oog voor veranderingen, we leren ze naar waarde schatten en een plaats geven in ons leven.
• We staan open voor andere visies en cultuurpatronen, maar vragen ook respect voor de waarden en voor de cultuur die door ons gedragen wordt en die ons draagt.